GeoSak - Smidig søknadsbehandling vei og VA
Gravearbeider på kommunens grunn er nødvendig, men fører ofte til begrensninger i fremkommelighet og slitasje på veidekket og fortau. Det er derfor i kommunens og innbyggernes interesse å ha oversikt over hvor det graves og hvem som graver.
Geomatikk har utviklet løsninger som støtter hele verdikjeden fra planlegging/prosjektering til ferdigmelding oppfølging av gravearbeider. I denne sammenheng har vi utviklet GeoSak som gir offentlig forvalter et effektivt verktøy for behandling av søknader og oppfølging av arbeid i / på offentlig grunn. Vi har også utviklet appen GeoSak Felt - et verktøy for effektiv oppfølging og kontroll av arbeid i felt.

Mer enn en IT-løsning
Våre løsninger skiller seg fra våre konkurrenter med at vi i tillegg til å levere en ren IT-løsning, også leverer tjenester for å sikre at søknader som kommer til behandling holder en gitt kvalitet.
Ulovlige gravearbeider kan føre til skader på offentlig og privat eiendom, samt medføre betydelige reparasjonskostnader. Vi i Geomatikk passer på at alle som graver i din kommune også må søke om gravetillatelse. Når en henvendelse om graving registreres i gravemelding.no som berører offentlig grunn, kan vi sørge for at det blir registrert en søknad på saken. Når søknaden blir sendt inn, vil vi sikre at søknaden er komplett og klar for behandling av en kommunal saksbehandler.

Gravearbeid er vår spesialitet
Geomatikk fungerer som et knutepunkt mellom entreprenører, netteiere og kommuner. I 2016 håndterte våre saksbehandlere og feltteknikere cirka 110 000 gravehenvendelser og 60 000 påvisninger i felt på vegne av over 160 netteiere. Med andra ord har vi full kontroll på alle gravearbeider og er daglig i kontakt med entreprenørene gjennom våre løsninger. Det gir oss optimale forutsetninger for å levere en effektiv tjeneste til våre kommunekunder. I dag benytter mer enn 60 kommuner våre løsninger til søknadsbehandling.
Tett dialog med graveentreprenøren
Vår oppgave er å beskytte samfunnskritiske ledningsnett mot avbrudd og skader. For lykkes med dette, er det viktig at vi har en tett dialog med entreprenører og byggherrer om gravearbeidene, slik at det søkes om gravetillatelse. Dette gjør vi gjennom å tilby enkle og effektive løsningen til den som skal grave.
Våre løsninger er utarbeidet i tett samarbeid med graveentreprenørene. Vi har et tett samarbeid med Maskinentreprenørenes Forbund, der formålet er å få tilpasset våre løsninger til deres behov. Tusener av brukere benytter vår kundeportal for registrering av både gravehenvendelser og gravesøknader. Vi har i den senere tid laget mobilapper som gjør det enkelt for den som graver å følge med hva som skjer. Dette bidrar til å skape en tettere relasjon mellom den som graver og de kommunale saksbehandlerne. I tillegg blir det lettere å dokumentere hva som har skjedd når ferdigmelding skal sendes inn.
Gevinster ved en effektiv prosess for søknadsbehandling
Med Geomatikks løsning GeoSak får du kontroll over hele prosessen i forkant, under og etter et gravearbeide eller et annet tiltak som berører offentlig grunn.
- Spar tid
Geomatikk tar seg av den initielle kontakten med entreprenørene. Dermed kan din kommune konsentrere sin arbeidsinnsats på selve saksbehandlingen og oppfølgingen av gravearbeidet.
- Få inn gebyrene
Vi tilbyr en effektiv prosess for å lage et fakturagrunnlag og som gir deg oversikt over økonomien i tilknytning til dette. Dette gjør det enklere å følge opp at alle som graver blir fakturert, samt hvem som ikke har gjort opp for seg.
- Få oversikt
Se hvor det graves, når det graves og hvem som graver i en oversiktlig løsning. Vi leverer også en publikumsportal som viser alle pågående gravearbeider i din kommune. Dette vil være fremstå som en integrert del av kommunens web-sider, og være et viktig bidrag til å levere digitale tjenester til innbyggere og næringslivet i kommunen.
- Øk sporbarheten
Med vårt søkbare, digitale arkiv sikrer du at dokumentasjonen følger gjeldende krav og regler. Komplett dokumentasjon minsker også risikoen for uforutsette reparasjonskostnader.
- Oppfyller kommunens krav om journalføring - NOARK-5 godkjent
GeoSak lagrer alle innkomne og utgående hendelser som journalposter. All informasjon lagres i en NOARK-5 godkjent database, slik at dokumenter kan avleveres for langtidslagring.
- Enklere å utføre kontroller
GeoSak Felt er en app for effektiv oppfølging og kontroll av arbeid i felt. Appen inneholder all informasjon om innsendt arbeid, og sakene kan vises i en kartoversikt og listevisning. Resultatene fra kontrollene journalføres og lagres i GeoSak, i tillegg kan du sende gjennomførte kontrollskjema til involverte i saken. Det er også mulig å opprette saker i appen, dersom det avdekkes arbeid i offentlig grunn som det ikke foreligger godkjent vedtak på. Les mer og last ned appen her.
Vil du vite mer?
Kontakt oss: |
Bjørn Solberg, markedskonsulent Hilde I. Moberg, produktansvarlig/prosjektleder |
---|---|
Last ned vår brosjyre: |
Kommer senere |