GeoSak

Et komplett system for innsending og behandling av planer og offentlige søknader. Benyttes i dag av over 70 norske kommuner.

Hva er GeoSak?

GeoSak er et webbasert koordinerings- og saksbehandlingssystem for planer og offentlige søknader. Et kraftig verktøy for kommunale forvaltere, designet for effektiv behandling av offentlige planer og søknader, samt oppfølging av pågående arbeid.

GeoSak håndterer blant annet

  • Planer for gravekoordinering (tidl. KGrav)
  • Søknad for kryssing- og nærføringstillatelse (tidl. KGrav)
  • Søknad for grave- og arbeidstillatelser
  • Søknad for arbeidsvarsling
  • VA- og sanitærmeldinger
  • Annet arbeid som krever en søknad til kommunen

Kommunen avgjør selv hva GeoSak skal brukes til, og hvilke skjema/søknader som skal være tilgjengelig.

Et integrert kart gir visuell oversikt over saker og registrerte koordineringsplaner, med filtrerings- og søkefunksjoner for effektiv saksbehandling.

GeoSak - mockups
pc

Planer og søknader registreres gjennom en egen aktørportal

Som planlegger og søker i GeoSak benyttes en egen aktørportal for opprettelse og koordinering av planer, og innsending av søknader. Her vil aktøren ha god oversikt over sine aktiviteter fra start til slutt, kan enkelt følge status på egne planer og søknader, samt samhandle med kommunens saksbehandler. Det er opp til hver enkelt kommune å bestemme hvilke typer søknader som skal være tilgjengelig i aktørportalen.

Systemet inneholder også et aktørregister per foretak for registrering av godkjente aktører og påkrevd dokumentasjon. Kommunen godkjenner alle som registrerer seg i aktørportalen. Dersom en aktør har opparbeidet seg anmerkninger som ikke rettes innen gitt frist, vil kommunen ha mulighet til å fjerne godkjenning av aktøren i aktørregisteret inntil feil og mangler er rettet.

Gevinster med GeoSak

Komplett løsning for koordinering og søknadsbehandling 

Totaloversikt fra planlegging og koordinering til ferdigstillelse av arbeid

Sømløs integrasjon mellom saksbehandlermodul, aktørportal og felt/kontrollapplikasjon forbedrer samhandling mellom aktører

Tilpasses etter kommunens spesifikke behov, inkludert konfigurering av statuser, varsler, sjekklister m.m.

Konfigurerbare dashboards ivaretar saksbehandlers individuelle behov

Integrert selvhjelp hever kvaliteten på søknaden og avlaster saksbehandler

Automatiske varsler og enkel håndtering av dokumentasjon underveis i prosessen

Eget aktørregister for enkel oppfølging av godkjente foretak og søkere

Effektiv konkursoppfølging

Forenkler fakturering og inndrivelse av gebyr

Effektiv feltkontroll / tilsyn av pågående arbeid

Sikker identifisering ved pålogging via AD-innlogging for kommunen og MinID for aktør

Rest API og støtte for GeoIntegrasjonstandarden moderniserer plattformen

Valgbare moduler

GeoSak er et kraftig verktøy som den enkelte kommune kan sette opp akkurat etter deres behov. Vi tilbyr flere ulike moduler:

Klikk på en av modulene for å lese mer. 

Publikumsportal

GeoSak leveres med en egen publikumsportal som gir publikum og næringsliv informasjon om planlagte og pågående aktiviteter i aktuelle områder. Denne portalen kan integreres på kommunens nettsider for økt tilgjengelighet.

Gravearbeid er vår spesialitet

Vi fungerer som et knutepunkt mellom entreprenører, netteiere og kommuner. I løpet av 2023 håndterte våre saksbehandlere og feltteknikere 111 347 gravehenvendelser og utførte 73 264 påvisninger i felt på vegne av over 190 netteiere. Med andre ord har vi full kontroll over alle gravearbeider og er daglig i kontakt med entreprenørene gjennom våre løsninger. Dette gir oss optimale forutsetninger for å levere en effektiv tjeneste til våre kommunekunder. I dag benytter mer enn 70 kommuner våre løsninger til søknadsbehandling.

Ikon av påvisning

Vil du vite mer?

Portrettbilde av mann

Kontakt:

Bjørn Solberg
Salgssjef
bjorn.solberg@geomatikk.no
977 96 286